Lowlander zet volledig in op low & no bieren

Lowlander zet volledig in op low & no bieren

Nederland staat aan het begin van een blijvende shift in alcoholgebruik. 39% van Nederland mindert alcohol. Dit blijkt uit ons onderzoek naar alcoholgebruik, uitgevoerd door Future of Food Institute. 

Trend: jongere generaties drinken bewuster
Het onderzoek wijst op een groeiende trend van bewuster alcoholgebruik onder jongere generaties. Hoe ouder de generatie, hoe frequenter er alcohol wordt gedronken, blijkt uit de cijfers. Zo drinkt 49% van Gen Z wekelijks of vaker, terwijl dit percentage bij millennials (56%), Gen X (57%) en babyboomers (61%) hoger is. 39% van de alcohol-drinkende Nederlanders is de afgelopen 5 jaar minder gaan drinken. Bijna een kwart van de Gen Z'ers zegt te willen minderen met alcohol (23%), terwijl dit percentage bij de oudere generaties (Gen X en Boomers) lager is.


Minderings-strategieën: zebra striping groeit

Het onderzoek zoomt in op hoe en wanneer Nederland mindert. Terwijl een derde van de ‘minderaars’ Dry January aangrijpt om alcoholgebruik te minderen, valt het op dat dit aandeel in de zomermaanden nog veel hoger is en zelfs 1 op de 2 is. 

Daarnaast valt het op dat vrouwen Dry January vaker als manier gebruiken om te minderen (39%) dan mannen (29%). Daarnaast is er het hele jaar rond steeds meer sprake van ‘zebra striping’, 17% van de modererende Nederlanders geeft aan dat ze op een avond tussen alcoholische en non-alcoholische opties switchen. Driekwart van de minderende Nederlanders let vooral doordeweeks op alcoholgebruik, en thuis speelt hierbij een belangrijke rol: 71% geeft aan daar minder alcohol te drinken.


Switchgedrag in de horeca

Ook in het gedrag in de horeca is deze trend zichtbaar. Meer dan 1 op de 5 Nederlanders houdt bij de keuze van een restaurant of café rekening met het aanbod van alcoholarme of alcoholvrije dranken. Onder millennials stijgt dit zelfs naar meer dan 1 op de 3. Een kwart van de Nederlanders bestelt vaker dranken met een laag alcoholpercentage tussen de 0,6 en 3,5%, (bij Gen Z en millennials is dat zelfs 1 op de 3). Bijna de helft van de mensen die minder willen drinken vindt dat de beschikbaarheid van betere niet-alcoholische alternatieven ze motiveert om te minderen.


Van fitter worden tot ‘hangxiety’: redenen om te minderen

De top 3 redenen om te minderen met alcohol zijn gezondheidsredenen zoalsl "fitter worden" (67%), "meer energie" (61%), "algemene mentale gezondheid" (61%). Gen Z heeft opvallend hoge scores voor "fitter worden" (75%), “geen behoefte meer aan alcohol" (74%) en "meer energie" (65%), wat een duidelijke trend naar een bewuste levensstijl onder jongeren aangeeft. Mannen geven “fitter worden” ook vaker aan dan vrouwen. 71% van Gen Z noemt geld besparen als reden om minder te drinken, aanzienlijk meer dan bij millennials (51%) en babyboomers (29%). 46% van Gen Z had een slechte ervaring onder invloed van alcohol en wil daarom minder drinken. 


Nieuwe focus Lowlander op Low & No 

Lowlander verkoopt al meer non alcoholische bieren dan alcoholische bieren en zal zich vanaf 2025 als eerste en enige Nederlandse biermerk volledig focussen op bieren zonder of met weinig alcohol. Vanaf maart lanceren we 3 nieuwe botanische Low & No bieren en faseren de bieren met een hoger alcoholpercentage geleidelijk uit het assortiment. Frederik Kampman, founder van Lowlander: “Deze cijfers laten zien dat Nederland op een keerpunt staat in hoe we met alcohol omgaan. We zien een toekomst voor ons waarin geen of minder alcohol drinken normaal is tijdens sociale gelegenheden. Met kwalitatieve bieren gebrouwen met botanicals voor meer smaak willen we het voor iedereen makkelijker te maken om “low” te gaan."


Download het volledige onderzoeksrapport 

 

Terug